Card image

چاپ دوم کتاب استاندارد مبنای تعالی پروژه (PEB)

به گزارش روابط عمومی انجمن مدیریت پروژه ایران ، کتاب "استاندارد مبنای تعالی پروژه (PEB)" به چاپ دوم رسید.

در اواخر قرن بيستم ميلادي، انجمن بين المللي مديريت پروژه اروپا (IPMA)، مدل تعالي پروژه PEM را به منظور ارزيابي پروژه‌هاي مدعي سرآمدي ارائه كرده و از سال 2002 آن را به عنوان معياري براي ارزيابي اين نوع پروژه‌ها، به دنياي مديريت پروژه معرفي نمود. اين انجمن با استفاده از اين مدل، هر ساله اقدام به اجراي فرآيند جايزه بين‌المللي تعالي پروژه مي‌نمايد. فرآيند جايزه بين‌المللي تعالي پروژه، از همان ابتدا به عنوان ابزاري بسيار موثر براي گسترش، نهادينه كردن و بالندگي دانش مديريت پروژه و تشويق به التزام عملي به اين دانش در اجراي پروژه‌ها مورد توجه كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه قرار گرفت. فرآيند جايزه از يك سو به گسترش دانش مديريت پروژه در جهان كمك كرد و از سوي ديگر در تعامل با جوامع مديريتي كشورهاي مختلف، باعث پويايي و تكامل مدل PEM گردید.

استاندارد مبناي تعالي پروژه IPMA (PEB) که در سال 2016 منتشر گردیده است، بر اساس تجربیات عملی به‌دست‌آمده در طول سالیان در زمینه ارزیابی تعالی پروژه‌ها برای اهداء سالیانه جایزه بین‌المللی تعالی پروژه IPMA تدوین‌ شده است. این ارزیابی‌ها بر اساس مدل تعالی پروژه IPMA (PEM IPMA) انجام می‌شده است که امکان ارزیابی پروژه‌ها در تمامی انواع صنایع و در هر موقعیت جغرافیایی را فراهم می‌آورده است. در واقع این استاندارد ويرايش بهبود و ارتقاء يافته مدل PEM مي باشد كه ضمن مطرح نمودن موضوعات مهم جديدي نظير پايداري و محيط زيست بر اساس جديدترين رويكردهاي مديريت پروژه و نيز بازخوردهاي دريافت شده از دست اندركاران فرآيند جوايز ملي و بين المللي مديريت پروژه از سراسر جهان بازنگري گرديده است. همچنين استاندارد PEB مکمل دو استاندارد دیگر انجمن IPMA به نام‌های ICB (مبنای شایستگی فردی مدیریت پروژه) و OCB (مبنای شایستگی سازمانی مدیریت پروژه) می‌باشد. مخاطبان اصلی استاندارد IPMA PEB، مدیران ارشد سازمان‌ها، مدیران پروژه، طرح و پورتفولیو (شامل کارکنان دفتر مدیریت پروژه یا PMO و کارکنان پروژه) و همین‌طور ارزیابان تعالی پروژه، مشاوران، مدرسان و مربیان مدیریت پروژه می‌باشند.

كتاب حاضر به عنوان اولين ترجمه فارسي از استاندارد PEB و مورد تاييد انجمن مديريت پروژه ايران بوده و تلاشي مجدانه توسط مترجمان آن (آقای دکتر امیرحسین خامنه و آقای مهندس سعید اکرمی) به منظور معرفي و تشريح دقيق ابعاد اين استاندارد مي باشد. چاپ دوم این کتاب در بهار 1400 مقارن با دهمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران منتشر شده و قابل استفاده برای سازمانهای متقاضی شرکت در فرآیند جایزه و نیز ارزیابان محترم این جایزه می باشد.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند با دبیرخانه انجمن مدیریت پروژه ایران تماس گرفته و از تخفیف 10% ویژه اعضای انجمن و شبکه ارزیابان بهره مند گردند.