Card image

تشریح اقدامات دور دهم جایزه ملی مدیریت پروژه در گفت‌وگو با دکتر آرنوش شاکری

در مصاحبه با دکتر شاکری رئیس کمیته جایزه ملی مدیریت پروژه، به توضیحاتی در ارتباط با فعالیت های کمیته و بخصوص فرآیندهای دور دهم ، برخی چالش ها و موارد دیگر پرداخته شده است که در ادامه می خوانید.

دکتر شاکری در ابتدا با بیان اینکه انجمن بین المللی مدیریت پروژه IPMA سالهاست جایزه ای را تحت عنوان جایزه تعالی پروژه برگزار می‌کند و در ایران هم با توجه به اینکه انجمن ملی مدیریت پروژه عضو IPMA است، چندین سال است که جایزه ملی مدیریت پروژه بر اساس مدل جایزه جهانی برگزار می شود ادامه داد: این مدل تا سال گذشته به عنوانProject Excellence Model یا PEM شناخته می‌شد و امسال دومین دوره ای است که جایزه ملی مدیریت پروژه بر اساس مدل جدید به نام Project Excellence Baseline یا مدل PEB برگزار می شود که البته در سطح بین المللی سابقه طولانی تری دارد. امسال دهمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه است و در حال حاضر شرکت‌های متقاضی اظهارنامه هایشان را ارسال کرده اند، تیم های ارزیابی تشکیل شده و ارزیابی­ها در حال انجام است.


رئیس کمیته جایزه ملی مدیریت پروژه در تشریح فرآیند کلی برگزاری جایزه اظهار داشت: بر اساس مشخصات عنوان شده در مدل برگزاری جایزه، شرکت‌های متقاضی که شرایط حضور در جایزه را دارند طبق برنامه زمانبندی که هر سال اعلام می شود اقدام به تهیه اظهارنامه برای حضور در جایزه ملی مدیریت پروژه می‌کنند. در مرحله بعد کمیته جایزه، تیم های ارزیابی را بر اساس الزامات و آیین نامه های جایزه ملی مدیریت پروژه تشکیل می دهد که معمولاً تیم پنج نفره و متشکل از یک سرارزیاب و ۴ نفر ارزیاب است. این تیم‌ها در مرحله اول اظهار نامه را مطالعه می‌کنند و در مرحله بعد شواهد عملی اجرای فرآیندهای مدیریت پروژه بر اساس مدل را در سایت ویزیت مورد ارزیابی قرار می دهند. در کنار تیم های ارزیابی و به موازات آن،هیئت ژوری از افراد پیشکسوت و دارای سابقه و صلاحیت حوزه مدیریت پروژه و آشنا با فرآیند برگزاری جایزه است که وظیفه هدایت و نظارت بر فرآیند ارزیابی را به عهده دارند تشکیل میشود.  بعد از اینکه ارزیابی توسط تیم های ارزیابی انجام شد، در دو مرحله یک بار قبل از بازدید از سایت و یک بار بعد از آن، گزارش ارزیابی ها به هیئت ژوری ارائه می شود و هیئت ژوری گزارش‌های دریافتی را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که نکته ای مد نظرشان باشد آن را با سرارزیابان مطرح می کنند و درنهایت بر اساس جمع بندی نتایج ارائه شده توسط سرارزیابان و نظرات هیئت ژوری شرکت‌هایی که متقاضی حضور در جایزه بودند رتبه ‌بندی می‌شوند و جایزه متناسب با سطح پروژه به آن­ها تعلق می گیرد.

وی در خصوص مشخصات و نحوه انتخاب هیئت ژوری دوره دهم بیان داشت: با توجه به اهمیت و نقش بسیار پررنگی که هیئت ژوری در فرآیند برگزاری جایزه ملی مدیریت پروژه به عهده دارد و به نوعی تعیین نهایی سطوح پروژه‌های کاندید را انجام می دهد، ترکیب مناسب هیئت ژوری و انجام دقیق و صحیح فرایند ارزیابی همیشه یکی از دغدغه های اصلی انجمن ملی مدیریت پروژه و کمیته جایزه ملی مدیریت پروژه بوده است. امسال در دهمین دوره برگزاری جایزه، بر اساس تجربه سال‌های گذشته و همینطور با بررسی دقیق و موشکافانه اشکالاتی که در این زمینه در سالهای قبل از سمت ارزیابان، اعضای هیئت ژوری، هیئت مدیره انجمن و یا شرکتهای متقاضی مطرح شده بود، آیین نامه انتخاب هیات ژوری مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و سعی شد که سهم افراد آشنا به جایزه ملی مدیریت پروژه و دارای سابقه ارزیابی و سر ارزیابی جایزه ملی مدیریت پروژه در ترکیب هیئت ژوری افزایش پیدا ‌کند که خوشبختانه با تأیید این آیین نامه از سوی هیئت مدیره انجمن این اتفاق افتاد و امسال اولین دوره ای است که سرارزیابان دارای سابقه ارزیابی سهم بالایی در ترکیب هیئت ژوری دارند و این اتفاق خوب تا حد زیادی نگرانی‌هایی که قبلا در خصوص انجام فرآیند داوری بر اساس مواردی به جز جایزه ملی مدیریت پروژه وجود داشت را از بین برده و اطمینان بالاتری نسبت به همخوانی تصمیمات اعضای هیئت محترم ژوری با مصوبات کمیته جایزه و تطابق با مدل جایزه ملی مدیریت پروژه وجود دارد. در حال حاضر که جلسات اول هیئت ژوری با تیم‌های ارزیابی برگزار شده، نتایج اولیه به نوعی موید این است که همخوانی و تطابق ترکیب هیئت ژوری توانسته بسیار مثمر ثمر باشد و هماهنگی خیلی خوبی بین تیم‌های ارزیابی و هیئت محترم ژوری ایجاد شده  است.

دکتر شاکری خاطر نشان کرد: در خصوص فرآیند و نحوه انتخاب تیم های ارزیابی دوره دهم امسال با شرایط خاصی مواجه بودیم، از این جهت که دومین دوره ای بود که این جایزه بر اساس مدل  PEBبرگزار می‌شد و ما از یک طرف با تقاضای سرارزیابان و ارزیابان ادوار گذشته برای کسب آموزش  PEB و حضور در فرایند دوره جدید مواجه بودیم و از طرف دیگر افرادی را داشتیم که در سال گذشته آموزش را گذرانده بودند و تعداد آنها ۱۵۰ نفر بود و ما در کمیته جایزه می بایست از بین این تعداد سرارزیابان و ارزیابان آموزش دیده بر اساس تعداد پروژه‌های متقاضی افرادی را انتخاب می کردیم که در دور دهم جایزه ملی مدیریت پروژه وظیفه ارزیابی پروژه ها را به عهده داشته باشند. ما امسال در ترکیب و چیدمان تیم های ارزیابی چند تغییر را ایجاد کردیم. اولین تغییر مهم فرآیند گردش نخبگان در سطح سر ارزیابی بود. با توجه به اینکه سر ارزیابانی را داشتیم که تجارب بسیار ارزشمند با تعداد دفعات سرارزیابی بسیار بالا، که برخی 8 یا 9 دوره سابقه سرارزیابی داشتند و در کنار آن ها ارزیابانی را داشتیم که دارای پتانسیل بالقوه ای بودند و امکان تبدیل شدن به سرارزیاب برای آنها وجود داشت، ما در کمیته جایزه با جلسات مختلف بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که باید سعی کنیم فرایند منسجمی را برای این گردش نخبگان ایجاد کنیم. نتیجه این شد که مدلی طراحی گردید که بر اساس آن ضمن سوق دادن سرارزیابان عزیزی که سابقه ارزیابی بالاتر داشتند به لایه‌های دیگر ساختار جایزه ملی مدیریت پروژه از جمله شورای سیاستگذاری یا فهرست بالقوه اعضای هیات ژوری ادوار آینده، از پتانسیل ارزیابان توانمندی که شایستگی آنها برای سطح سرارزیابی قبلاً ثابت شده بود استفاده کنیم. از این جهت ضمن هماهنگی با برخی از سرارزیابانی که سابقه بالاتر داشتند و قرار دادن اسم آنها در فهرست اعضای بالقوه هیئت ژوری یا شورای سیاستگذاری ادوار آتی، نفراتی از ارزیابان را به لایه سرارزیابی اضافه کردیم و خوشبختم به اطلاعتان برسانم که ما در دوره دهم، درحدود ۴۰ درصد از سر ارزیابان را از بین ارزیابان ادوار گذشته انتخاب کردیم و این یک تغییر مهم بود. تغییر دیگری که در دوره جدید ایجاد شد، اضافه کردن نفر ششم تیم های ارزیابی بود. با توجه به اینکه این امکان و این ظرفیت بر اساس آیین نامه های جایزه ملی وجود داشت، ما از افراد آموزش دیده ای که سابقه ارزیابی نداشتند به عنوان عضو ناظر و یا عضو ششم، نفرات برگزیده را انتخاب کردیم و به تیم های ارزیابی اضافه کردیم که این نفرات در تمام پروسه ارزیابی مشابه سایر نفرات تیم حضور دارند و صرفا در امتیاز دهی نمرات آنها در نظر گرفته نمی شود، اما این تجربه برای آنها به دست می‌آید و آنها تبدیل به ارزیابانی می‌شوند که سابقه ارزیابی دارند و برای دوره‌های بعد می‌توانند به تیم های ارزیابی کمک کنند.

وی ادامه داد:امسال یکی دیگر از تصمیماتی که برای ساختار تیم های ارزیابی گرفتیم این بود که از اعضای شبکه جوانان انجمن که انصافاً پتانسیل بسیار بالایی دارد و طی چند سال اخیر شایستگی خودشان را در حوزه‌های مختلف چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی به خوبی اثبات کردند، تصمیم گرفتیم که در تیم‌های ارزیابی هم از این پتانسیل استفاده بکنیم. از این رو به هر کدام از تیم های ارزیابی امسال، یک نفر از اعضای کمیته جوانان البته با رعایت شرایط  مدل جایزه یعنی گذراندن دوره های ارزیابی بر اساس مدل  PEBو همینطور کسب نمرات بالا  در ارزیابی مدرسین دوره و دارای سوابق مرتبط در حوزه مدیریت پروژه به عنوان عضو تیم ارزیابی استفاده کردیم و بازخوردهایی هم که از سرارزیابان داشتیم تا الان بسیار رضایت‌بخش بوده و این بسیار رضایت بخش است.

دکتر شاکری خبر داد: سومین اتفاق مهمی که در ساختار جایزه امسال شکل گرفت این بود که خوشبختانه موفق شدیم شورای سیاست ‌گذاری جایزه ملی مدیریت پروژه را تشکیل دهیم. باز بر اساس پتانسیلی که در آیین‌نامه ها پیش‌بینی شده بود، اما به دلایل مختلف در سال‌های قبل اتفاق نیفتاده بود تا به حال شورای سیاست‌گذاری جایزه شکل نگرفته بود. اما امسال بر اساس آیین نامه و با معرفی فهرست پیشنهادی به هیئت داوران نهایتا شورای سیاست‌گذاری جایزه متشکل از ۱۰ نفر از پیشکسوتان حوزه ارزیابی و سرارزیابان باسابقه ادوار جایزه ملی مدیریت پروژه و همینطور از اعضای سابق و فعلی هیئت مدیره به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری انتخاب شدند که بر اساس آیین نامه ها، وظیفه مشورت سطح عالی به کمیته جایزه بر عهده این شورا است و تا به حال دو جلسه شورای سیاست‌گذاری هم با حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا شکل گرفته و پیشنهادات بسیار ارزشمندی توسط شورای سیاستگذاری مطرح شده که دو مورد بسیار مهم از پیشنهادات را کمیته جایزه امسال موفق شد محقق ‌کند و امیدوار است که بقیه پیشنهادات شورای سیاستگذاری را در ادامه فرآیند ارزیابی بتواند جامعه عمل بپوشاند.

وی در مورد موضوع پاندمی و چالشهای ارزیابی دور دهم عنوان داشت: مهمترین چالشی که به نوعی در فرایند دور دهم جایزه ما با آن مواجه هستیم موضوع پاندمی کرونا و شرایط خاص کشور در این خصوص است که قطعا بر روی فرایند ارزیابی هم تاثیرگذار می باشد. کمیته جایزه با درک این شرایط و با هدف حفظ سلامتی ارزیابان جایزه ملی مدیریت پروژه و اعضای پروژه های کاندید در فرآیند جایزه، بررسی گسترده ای را بر روی گزینه های امکان پذیر برای انجام فرآیند ارزیابی، از جمله بنچ مارک و الگوبرداری از نحوه انجام جایزه های مشابه در شرایط فعلی در سطح بین‌المللی، انجام داد. همینطور فرآیند جایزه بین المللی مدیریت پروژه و جایزه‌ های مشابه داخلی از جمله جایزه تعالی سازمانی و فرآیند ممیزی گواهینامه‌های کیفیت با جزئیات کامل مورد بررسی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف هر کدام از این روشها بررسی شد و بر اساس مصوبه هیئت مدیره ،گزارش ها جهت تصمیم‌گیری به هیئت مدیره ارائه شد. همچنین استعلام کتبی از شرکت‌های متقاضی برگزاری جایزه به عمل آمد و با تشریح کامل شرایط از آنها خواسته شد که امکانات در دسترس برای بازدید از سایت به شکل مجازی و همینطور پتانسیل های بهداشتی موجود برای انجام ارزیابی به شکل حضوری و فیزیکی را اعلام کنند. در نهایت نتایج استعلام از شرکت‌ها به همراه بررسی‌های انجام شده توسط کمیته جایزه به هیئت مدیره انجمن ارائه شد که با توجه به درخواست اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های متقاضی برای انجام سایت ویزیت به شکل حضوری و همینطور نظر اکثریت اعضای هیئت مدیره برای انجام ارزیابی به شکل حضوری، مقرر شد که ارزیابی های دوره دهم با رعایت کامل و حداکثری پروتکل های بهداشتی هم از سمت تیم های ارزیابی و هم از سمت پروژه‌های متقاضی به شکل حضوری انجام شود که این مهم مصوب شده و در حال حاضر ما در مرحله اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها در خصوص فرآیند ارزیابی دور دهم هستیم. قطعا دغدغه شخص بنده و کمیته، سلامتی تیم‌های ارزیابی است و در این خصوص بر اساس فرم های خوداظهاری که از سرارزیابان و ارزیابان دریافت خواهد شد همچنین تلاش برای هماهنگی زمان سایت ویزیت به گونه‌ای که حتی المقدور واکسیناسیون دوز دوم از سوی اعضای تیم های ارزیابی انجام شده باشد در جریان است که انشاا.. بتوانیم این فرآیند را هم با رعایت دقت، عدالت، انصاف و هم با حفظ سلامتی همکاران جایزه به انجام برسانیم.

رئیس کمیته جایزه ملی پروژه ادامه داد: درخصوص زمان بندی دوره دهم در حال حاضر اظهارنامه ها توسط پروژه های متقاضی تهیه شده و دوره اول ارزیابی تیم‌های ارزیابی شامل مطالعه اظهارنامه‌ها به انجام رسیده، همچنین جلسات اول هیئت ژوری با تیم‌های ارزیابی اجرا شده و بر اساس برنامه قبلی انجام سایت ویزیت ها انشاا... تا انتهای مهر ماه به اتمام خواهد رسید. در ادامه تهیه گزارش و ارائه گزارش از تیم‌های ارزیابی به هیئت ژوری که برای آبان ماه برنامه ریزی شده، به انجام خواهد رسید و انشاا... برنامه داریم که تصمیم‌گیری نهایی و ارائه نتایج را برای روز ملی مدیریت پروژه در آذرماه امسال محقق کنیم.

 

مصاحبه از شیوا زعفرانچی، نماینده روابط عمومی در کمیته جایزه ملی مدیریت پروژه