Card image

گزارش اختتامیه پنجمین دوره جایزه ملی پژوهش برتر مدیریت پروژه

پنجمین دوره جایزه ملی پژوهش برتر با تلاش کمیته پژوهش و توسعه انجمن مدیریت پروژه ایران برای برگزاری در پاییز سال 1400 برنامه‎ریزی شد. همچنین با هدف پاسداشت بزرگان مدیریت پروژه این دوره از جایزه ملی پژوهش برتر مدیریت پروژه به «یادواره استاد فقید جناب آقای دکتر سید مجتبی حسینعلی‌پور» اختصاص یافت

برنامه جایزه ملی پژوهش برتر مدیریت پروژه از آبان ماه سال 1400 با رقابت گروه های مختلف در مرحله مقدماتی و به صورت آنلاین در بستر فضای اسکای روم آغاز گردید. در این مرحله 16 پژوهشگر به صورت چهار گروه طی چهار هفته به ارائه کلیت پژوهش های خود پرداختند. شرکت کنندگان در این دوره از دانشگاه های تهران، خواجه نصیر، علم و صنعت، امیرکبیر، تربیت مدرس و فردوسی مشهد بودند. در هر گروه، پژوهش های ارائه شده توسط دو داور دانشگاهی و یک داور صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مرحله کیانا کاشانی مطلق، سید امیر سادات نیا، امید حسینی، ایمان شفیعی، مریم اوحدی، فاطمه خدایاری، اوین لعلی و وحید افراسیابی به عنوان نفرات برتر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند. همچنین، رقابت های مرحله نیمه نهایی با تمرکز بر ارائه کاربردهای پژوهش های انجام شده در دنیای واقعی و با حضور دو داور صنعتی و یک داور دانشگاهی در تاریخ سوم و دهم آذر ماه برگزار شد. در هر گروه، پژوهش های ارائه شده توسط دو داور صنعتی و یک داور دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این رقابت ها مریم اوحدی، وحید افراسیابی، اوین لعلی و سید امیر سادات نیا به عنوان نفرات برتر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. رقابت های مرحله نهایی نیز با تمرکز بر ارائه پیشنهادات برای پژوهش های آتی در زمینه های مرتبط با پژوهش های انجام شده و با حضور دو داور دانشگاهی و یک داور صنعتی در تاریخ هفدهم آذر ماه برگزار شد. در این مرحله که مرحله پایانی برای اعطای جایزه پژوهش برتر می باشد، پتانسیل پژوهش انجام شده برای توسعه در آینده مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس ارزیابی های داوران جناب آقای سید امیر سادات نیا به عنوان برنده پنجمین دوره جایزه ملی پژوهش برتر مدیریت پروژه و جناب آقای وحید افراسیابی، سرکار خانم اوین لعلی و سرکار خانم مریم اوحدی به ترتیب به عنوان نفرات برگزیده دوم تا چهارم انتخاب شدند.

همانطور که توضیح داده شد پژوهش های ارائه شده در هر مرحله از نشست ها با حضور داورانی از صنعت و دانشگاه ارزیابی شدند. در این نشست ها سرکار خانم دکتر هانی اربابی، جناب آقای دکتر احسان اله اشتهاردیان، سرکار خانم دکتر مریم اشرفی، جناب آقای دکتر مهدی توکلان، جناب آقای دکتر شاهین دبیریان، جناب آقای دکتر محمد سعید دهقانی سانیچ، جناب آقای دکتر مهدی روانشادنیا، سرکار خانم دکتر زینب سازور، جناب آقای دکتر احسان سقط فروش، جناب آقای دکتر آرنوش شاکری، جناب آقای دکتر مجتبی مغربی و جناب آقای دکتر حسن ملکی تبار به عنوان داوران دانشگاهی در این دوره از جایزه، پژوهش های ارائه شده را ارزیابی نمودند. همچنین سرکار خانم مهندس الینا باقری، سرکار خانم دکتر زهرا زنگنه، سرکار خانم مهندس بهناز سلیمانی، جناب آقای دکتر مجید فراهانی، سرکار خانم مهندس ریحانه کاظمی، جناب آقای مهندس بابک لارتی، سرکار خانم مهندس فرشته میراب زاده، سرکار خانم مهندس فرشته میرحسینی، سرکار خانم مهندس مریم یداله پور به عنوان داوران صنعتی، پژوهش های ارائه شده در این دوره از جایزه ملی پژوهش برتر مدیریت پروژه را ارزیابی نمودند. از آنجایی که شرکت در این نشست‏ها فرصت مناسبی برای تعامل و هم‏افزایی صنعت و دانشگاه در حوزه مدیریت پروژه می باشد، تمهیداتی صورت گرفت تا همه علاقه مندان بتوانند به صورت رایگان برای شنیدن جدیدترین پژوهش های انجام شده در نشست ها شرکت کنند. بر اساس آمار ثبت شده در هر نشست بین 35-65 نفر به عنوان شنونده حضور پیدا کردند. همانطور که تجربه نشان داده است، حمایت های مادی و معنوی از این قبیل برنامه ها علاوه بر کمک به برگزاری هرچه شایسته‏تر رقابت ها و اعتلای فرهنگ مدیریت پروژه در کشور، فرصتی را فراهم می‏کند تا شرکت کنندگان با سازمان های حامی بیشتر آشنا شوند. در این راستا چهار شرکت طراحی و ساختمان نفت، توسعه زیرساخت سفر(چارتکس)، پیشرو مدیریت پیران، مدیریت پروژه آریانا به عنوان حامی از پنجمین دوره جایزه ملی پژوهش برتر حمایت کردند.

در نهایت، پنجمین دوره جایزه ملی پژوهش برتر مدیریت پروژه در روز پژوهش در گردهمایی ملی مدیریت پروژه با تجلیل از همسر استاد فقید جناب آقای دکتر حسینعلی پور و اعطای جوایز و نشان‏های افتخار به برندگان این جایزه در برنامه چهارمین گردهمایی جوانان مدیریت پروژه به پایان رسید.